Experimentul a arătat că administrarea zilnică a bacteriei pasteurizate Akkermansia muciniphila încetinește procesul de recâștigare a kilogramelor pierdute. Totuși, efectul pe termen lung urmează să fie studiat.
Un nou studiu, publicat în revista , propune o abordare neașteptată pentru rezolvarea uneia dintre principalele probleme ale dietologiei – recâștigarea greutății după slăbire. Un rol cheie în acest proces ar putea fi jucat de un anumit tip de bacterii intestinale – Akkermansia muciniphila.
Este bine cunoscut faptul că organismul se opune activ pierderii kilogramelor. După slăbire, se declanșează mecanisme biologice care provoacă revenirea greutății: crește senzația de foame, metabolismul încetinește, se modifică fondul hormonal care reglează apetitul. Autorii studiului au presupus că „colonizarea” intestinului cu o anumită bacterie poate atenua această reacție a organismului.
Ce a arătat studiul
Akkermansia muciniphila este un locuitor comun al stratului mucoasei intestinale umane. Ea se hrănește cu mucine – proteine și zaharuri din care este alcătuit acest mucus – și este considerată un element important pentru menținerea barierei de protecție a intestinului. Studii anterioare au asociat deja un nivel ridicat al acestei bacterii cu un control mai bun al zahărului din sânge și, în general, cu un metabolism mai sănătos, în timp ce la persoanele cu obezitate și diabet de tip 2 cantitatea acesteia este adesea scăzută.
În noul studiu au participat 90 de persoane cu supraponderalitate sau obezitate. În prima etapă, participanții au consumat timp de opt săptămâni exclusiv un amestec hipocaloric – supe și shake-uri cu o valoare energetică totală de 800–900 de calorii pe zi. Cei care au reușit să piardă cel puțin 8% din greutatea corporală au trecut la faza următoare.
Apoi participanții au fost împărțiți în două grupuri. Unii au luat zilnic un supliment cu Akkermansia muciniphila pasteurizată, alții – placebo. Un detaliu important: au fost folosite bacterii termic tratate, nu vii. Acest lucru poate părea o eroare. Totuși, cercetările arată că proprietățile benefice pot consta nu în microbii înșiși, ci în componentele celulelor lor, iar pasteurizarea poate chiar să amplifice acest efect. Pe parcursul următoarelor 24 de săptămâni, subiecții au urmat recomandări generale pentru o alimentație sănătoasă, dar puteau mânca cât doreau.
Rezultatele studiului sunt încurajatoare, dar nu trebuie așteptate minuni. În jumătate de an, participanții care au luat bacteria au câștigat în medie aproximativ 1,2 kg, în timp ce în grupul placebo această valoare a fost de 3,2 kg. Astfel, suplimentul nu a prevenit creșterea în greutate, dar a înc